معرفی جایزه

در سال‌های اخیر، بسیاری از سازمان‌ها کوشیده‌اند با تکیه بر قابلیت‌های متنوع و متعدد فناوری‌های نوین دیجیتال (همانند رایانش اجتماعی، رایانش موبایلی، رایانش ابری و تحلیل داده) کسب‌وکار خود را متحول سازند. بخش قابل‌توجهی از این سازمان‌ها همانند بانک‌ها، بیمه‌ها، خودروسازها، خرده‌فروش‌ها، هتل‌ها، شرکت‌های حوزه نفت، گاز و پتروشیمی، شهرداری‌ها و سایر سازمان‌های بخش عمومی و دولتی، دیجیتالی متولد نشده‌اند؛ اما با بهره‌گیری از فناوری‌های دیجیتال، به دنبال دستیابی به سطوح بالاتر عملکرد، بهره‌وری، نوآوری و رضایت مشتری هستند. گروه دیگری از سازمان‌ها نیز وجود دارند که از ابتدای حیات خود، دارای ماهیت دیجیتال بوده و به بیان دیگر، در بستر فناوری اطلاعات متولدشده و توسعه‌یافته‌اند. این‌گونه کسب‌وکارها نیز به دنبال بهبود وضعیت رقابتی خویش در محیط کسب‌وکارهای دیجیتال هستند.

 

 

تحول دیجیتال، تغییر فناورانه راهی است که سازمان‌ها می‌پیمایند. این تحول با سرمایه‌گذاری هوشمندانه بر روی فناوری‌های دیجیتال، در راستای تغییر لایه‌های مختلف سازمانی شامل بینش‌ها و چشم‌اندازها، مدل‌های کسب‌وکار، فرایندها، محصولات و خدمات، به‌منظور ایجاد ارزش بیشتر برای مشتریان و سازمان امکان‌پذیر می‌گردد.
جایزه ملی تحول دیجیتال، با هدف ارزیابی، ارائه بازخورد و درنهایت معرفی سازمان‌های پیشرو در تحول دیجیتال طراحی شده است. یکی از اهداف عمده این جایزه، ایجاد زمینه‌ای مناسب برای تبادل تجارب موفق بین سازمان‌ها، رهبران و متخصصین این سازمان‌ها می‌باشد.
دو دوره نخست این جایزه، با حضور چشمگیر ۳۵ سازمان معتبر و صاحب‌نام کشور، در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزارشده و از برندگان هر دوره تقدیر به عمل آمده است. در جایزه، پیش از ارزیابی، کارگاه آموزشی تحول دیجیتال برگزار و به هریک پس ارزیابی نیز گزارش بازخورد اختصاصی به صورت تفصیلی ارائه شد تا با بهره‌گیری از توصیه‌های ارائه شده در این گزارش، بتوانند مسیر بلوغ دیجیتال خود را موفق‌تر طی کنند.
با امید به الطاف الهی، سومین دوره جایزه ملی تحول دیجیتال، با رویکرد ۲۰۲۰۰ در سال ۱۳۹۷، با شعار «به‌سوی ایران دیجیتال» برگزار خواهد شد. شایان ذکر است که مراسم اختتامیه سومین دوره جایزه ملی تحول دیجیتال، در ۳۰ ام بهمن‌ماه ۱۳۹۷، در سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌گردد.

اهداف جایزه

  • افزایش آگاهی و بینش در بدنه‌ی مدیریتی سازمان‌های کشور در خصوص اهمیت و جایگاه تحول دیجیتال
  • بهبود و ارتقای فرهنگ ارزش‌آفرینی دیجیتالی در فضای کسب‌وکار کشور
  • تشویق سازمان‌ها به انجام فرایند خودارزیابی و شناسایی نقاط ضعف و فرصت‌های بهبود خود در زمینه تحول دیجیتال
  • ارزیابی وضعیت تحول دیجیتال شرکت‌کنندگان در جایزه توسط ممیزان خبره و ارائه گزارش بازخورد به سازمان‌ها در راستای بهبود وضعیت بلوغ دیجیتال آن‌ها
  • شناسایی و معرفی سازمان‌های پیشرو کشور در حوزه تحول دیجیتال
  • ایجاد اکوسیستم ارزیابی مستمر تحول دیجیتال در کشور

سطوح جایزه

  • جایزه سال تحول دیجیتال ایران

(انتخاب بهترین سازمان از میان سازمان‌هایی که حداقل از دو محور (از مجموع سه محور) جایزه دریافت کرده‌اند.)

  • تندیس و تقدیرنامه زبدگی دیجیتال
  • لوح نوآوری دیجیتال
  • لوح رهبری دیجیتال

ساختار جایزه

  • کمیته عالی راهبری
  • دبیر علمی جایزه
  • کمیته عالی ارزیابی
  • تیم‌های ارزیابی (سرممیزان و ممیزان)
  • دبیرخانه دائمی

ثبت‌نام در جایزه ملی تحول دیجیتال